Bennetton

Publicerat: 2009-11-16 / 22:48:09

Med anledning till att några frågat om jag skulle kunna förklara närmare vad jag kommit fram till i min analys om Bennettons reklambilder, som jag skrev ett litet inlägg om här.

Så nu kommer en liten beskrivning. 

Bilderna är en del av en hel bildserie som Bennetton använt sig utav i sina reklamkampanjer. De har valt att använda sig utav så kallas "icke glorifierande reklam", det vill säga att Bennetton valt att inte förknippa sina varor med positiva företeelser utan låtit sina produkter förknippas med negativa saker så som krig, våld, sjukdomar m.m. De har lyft fram en verklighet som inte speglar människans ideal om hur verkligheten ska se ut.

Jag tycker personligen Bennetton lyckats skapa en unik reklamkampanj. Men det finns många som motsatt sig den. En av de som reagerat och granskat reklamkampanjen är Marknadsetiska rådet i Sverige. Efter att ett flertal myndigheter och representanter från allmänheten anmält kampanjen. Eftersom de funnit den stötande och klart opassande. Bilderna anmälan specifikt gällde var den här och den här.  De menar att Bennetton förespråkar för "brännmärkning" av HIV-positiva i samhället och att Bennetton på ett hänsyslöst sätt har utnyttjat den tragik som krig och våld följer, bara för att marknadsföra sitt varumärke.

Men enligt Bennetton så har inte syftet alls varit att ytnyttja någon/något för att marknadsföra sitt varumärke. Kampanjen är inte kopplat till deras försäljning och har aldrig blivit visad i exempelvis deras butiker. De har använt kampanjen som en slags sponsring av viktiga samhällsfrågor. Syftet med kampanjen har varit att skapa medvetenhet om Bennetton som ett varumärke och samtidigt öka människans medvetande om de orättvisor som finns i världen. Istället för att blunda för dem och för att få människan att reagera och vilja göra en skillnad.

 

Bilderna med människor med HIV-stämpeln på sina kroppar, har gjorts i sammarbete med stora organisationer som arbetar med frågor kring HIV och aids. Enligt Bennetton förespråkar inte bildena för brännmärkningar av HIV smittade människor, utan tvärtom. De vill belysa de faktum att det faktiskt finns läkare som vill få fram en lag som gör det möjligt att få märka HIV smittade personer. Bennetton vill få fram en diskussion och ett aggerande genom dessa bilder, som kan förhindra att någon sådan lag träder i kraft.


Bilderna med de blodiga kläderna, handlar inte om att utnyttja krigsoffer, utan de handlar även där om att få upp människors ögon för det faktum att tusentals människor faktiskt dör på grund av krig och våld i runt om i världen.


När det gäller bilderna med de tre hjärtarna på (bild kan du se här), med texten "white, black och yellow" kan man ganska lätt räkna ut budskapet på. Bennetton vill visa att oavsett hudfärg så är vi lika innanför skalet och de vill samtigt belysa frågor kring rasism och diskriminering.


Det är självklart att Bennetton ökar sin försäljning, genom denna kampanj. Det går ju inte att sticka under stolen med. Annars skulle ju Bennetton aldrig genomföra en kampanj som denna. Men håller fortfarande fast vid min åsikt om att jag inte tycker att kampanjen är unik och uppfyller sin funktion om att få människor att tänka till. Eller, ja de har i alla fall fått mig att både tänka på dessa "problem" och få mig att lägga Bennetton som ett varumärke på minnet.

 

Ja tyvärr vart det ingen kort beskrivning, men men:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback