Hur jag redigerar mina bilder

Publicerat: 2010-12-21 / 20:29:14
Jag lovade att visa hur jag redigerar mina bilder. Och det ser olika ut beroende på vilken bild jag redigerar. Men jag ska försöka förklara lite allmänt om hur jag går tillväga. Jag fotar först och främst alltid i RAW-format. RAW-formatet kan man säga är ett digitalt negativ som du kan redigera mycket hårdare i datorn än t ex JPEG-formatet. I photoshop finns det ett plug-in program som man redigerar RAW-bilderna i och nedanför ser ni hur det ser ut när man öppnar en oredigerad bild direkt ur kameran i Camera RAW som plug-in programmet heter.



1.Först börjar jag att aktivera varningen för utfrätta högdragar i högra hörnet (visas med rött i bilden)och underexponerade skuggor i vänstra hörnet (visas som blått i bilden). Med hjälp av
dessa två kan man se till så att man inte klipper högdragarna eller underexponerar de mörka delarna i bilden under tiden då man redigerar den.

2.Sedan valde jag att justera vitbalansen med reglaget för temperatur. Jag tyckte bilden var en aning för varm (gul) så jag drog reglaget åt vänster (åt det blåa hållet).

3.Exponeringen tyckte jag vart rätt bra redan i kameran, så jag lät reglaget för exponeringen vara som den var och gick ner direkt till reglaget för återställning för att rädda en del av de utfrätta högdragarna (visas i rött på bilden), då man med denna reglage kan rädda dessa (om de inte är allt för utfrätta), utan att påverka de mörka delarna.

4.Sedan valde jag att dra lite i reglaget för fyllnadsljus, för att ljusa upp mörka partier i bilden. Med denna reglade kan man alltså rädda partier i bilden som är alltför mörka/underexponerade, utan att påverka högdragarna.

5.Sedan drog jag en del i reglaget för svärta som skapar lite mer "umf" i bilden, ha ha kan inte riktigt förklara med egna ord, så jag föreslår att ni testar själva och ser vad som händer;)

6.Sedan drog jag lite i reglaget för klarhet för att "skärpa" upp bilden en aning och drog ner reglaget för lyster för att ta bort lite till av den gula tonen. 

Sedan när jag var klar så tryckte jag på knappen för "öppna bild" för att komma in i photoshop och där lag jag även på en bokehtextur som jag själv skapat.



Har ni frågor, eller inte förstår vad jag menar så tveka inte att fråga:) Jag hjälper gärna till om jag bara kan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback