Photoshop CS4

Publicerat: 2010-01-09 / 01:50:22

 

Hej!

Ikväll laddade jag ner nya Photoshop CS4, en prov version som man kan ha i en månad. Visste om sen förut att det kommit lite nya funktioner till Camera RAW, som är ett plug-in program till själva Photoshop. Så därför ville jag testa och se om det var lika bra som jag hade hoppats.


Bland annat nu så kan nu redan i Camera RAW ändra kontrast, mättnad och dylikt i endast valda delar av en bild, d
etta genom att enkelt måla över området som man vill förändra. Till en viss del känner den här penseln av vart kanterna på det valda området slutar och på det sättet målar man inte över ställen som man inte vill ska påverkas (naturligtvis så är inte penseln helt hundra på att känna igen kanterna, men i många fall i mina försök ikväll så har det funkat bra). då slipper man gå över till Photshop för att fixa med markeringar och lagermasker om man vill göra lokala förändringar som man behöver göra om man använder sig utav CS3.

Denna funktion är t ex jättebra i ett foto som den nedanför. Där man gärna ljusar upp bakgrunden men snö, men kanske inte vill ljusa upp hunden lika mycket och där man kanske vill öka lite mättnad och kontrast på hunden utan att påverka snön och så vidare.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback