FOTOTIPS-NR 1

Publicerat: 2010-06-06 / 23:06:39
Fick frågan av Mimmi om vad man ska tänka på när man fotograferar, så jag tänkte göra lite små inlägg lite då och då som handlar om vad jag tycker är viktigt att tänka på när man fotograferar. Har gjort en egen liten kategori för det hela och den heter "Fototips" som ni hittar under "Tips" i menyn ovan.  

Det första "misstagen" som jag gjorde när jag började att fotografera var att fotografera allt uppifrån så här:



Anledningen till varför jag tycker det är ett misstag att fotografera så här är för att jag kan tycka att det blir rätt tråkigt, för att det är ju oftast just så här man ser blommor och annat som ligger nedanför ögonhöjd och bilden blir där med inte så intressant.

Någonting annat som jag också kan tycka är "fel" med bilden är att den innehåller för mycket detaljer, det blir rörigt för ögat att titta på den, blomman som är det centrala i bilden ligger alldeles för långt ifrån. Det som hade kunnat göra bilden bättre är att man skulle ha gått närmare blomman och lämnat allt onödigt utanför. Ungefär som här nedan:  



Men mitt hetaste tips är att böja på knäna, eller ännu bättre lägg dig ner på backen och bli lite smutsig för att kunna fånga den bästa bilden:)

Ungefär som i denna bild:



Nu gäller inte tipsen ovan bara fotografering av blommor utan i princip det mesta man fotograferar. Det gäller att på något sätt bestämma sig för vad man som fotograf tycker är viktigt att ha med och lämna allt annat onödigt utanför. Det gäller även att hitta nya och spännande vinklar att fotografera ifrån och inte bara fotografera från de mest uppenbara vinklarna, på detta sätt gör du bilden du knäpper mer intressant att titta på.

Ja, detta var allt för denna gång. Fler tips kommer som sagt lite då och då:)


Kommentarer
Mimmi

Tack för tipsen! Grymt bra att ha med exempelbiler så man förstår skillnaden! Ska tänka på detta när jag fotograferar nästa gång :D

Publicerat: 2010-06-08 / 18:51:24 , Blogg: http://eightshadesofgrey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback