Man tappar nästan hoppet om mänskligheten. . .

Publicerat: 2010-09-09 / 23:31:17
Hej!

Nog för att detta är en fotoblogg, men nu måste jag verkligen skriva av mig.

Fick ikväll höra om en person som lämnat sin hund iförd en munkorg i en lägenhet för att svälta till dötts och oförmögen till att kunna skälla på hjälp. Hunden hittades några månader senare i ett skick som är så hemskt så att jag inte ens vill tänka på det. Hur fan kan man göra så???? Det finns ingen ursäkt, ingen förklaring till att någon kan göra så. Mådde så illa så jag till slut grät.

Ikväll tittade jag även på uppdrag granskning på svtplay (en repris från igår) om ett demensboende i Piteå, där personalen måste låsa dörrarna till de dementa innan de går för kvällen och de blir lämnade ensamma på avdelningen över natten. De dementa som är oförmögna att kunna kliva upp ur sängen och som ropar på hjälp under natten fick ingen hjälp, för det fanns ingen där för att höra deras rop.

Detta är ingen nyhet för mig som arbetat inom vården från och till i många år. Det sker runt om i vårt land. Varför? Jo, för att dementa är "lätta offer" för olika slags åtgärder, för att spara pengar åt kommunen eller generera mer i vinst för privata vårdbolag, av den enkla anledningen att dementa inte längre har förmågan att kunna säga ifrån. De kan inte berätta, för de minns inte längre ropen om natten, när morgondagen kommer.

Så om de inte har anhöriga som har tiden att "hålla koll" eller som i detta fall personal som till slut säger ifrån, så finns det ingen annan heller som för deras röst vidare till personer som har möjlighet att få till en förändring och tyvärr inte ens då är det alls säkert att någon förändring kommer till stånd. 

Det får det att vrida sig i magen på en när man ser hur de äldre behandlas idag, samma personer som faktiskt byggt upp detta land åt oss, så att vi ska kunna leva ett bättre liv. 

Men idag så räknar man bara på budgetar som ska hållas, ju billigare destå bättre, allt verkar handla om pengar. Själv anser jag att det inte ska finnas någon budget eller prislapp överhuvudtaget på människans rättighet till ett värdigt åldrande i en trygg miljö med människor som bryr sig om en. 

Mår fortfarande illa och vill bara gråta över den stackars lilla hunden och de stackars människorna som visades i dokumentären.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback