Bildbehandling

Publicerat: 2009-12-10 / 00:54:53
Hej och hå!

Sitter uppe ännu, ska väll försöka gå och lägga mig snart.

Tänkte bara berätta att jag kom in på kurserna som jag ansökt om till våren, digitalbildbehandling bland annat. Den kursen kommer jag att läsa på heldistans på Jönköpings Högskola, funkar ju jättebra att läsa den fast att jag kanske får jobb:)

Så dagen till ära (när jag får gå på bildredigeringskurs och allt till våren) så tänkte jag bara tipsa till alla som har möjlighet att fota i RAW-format, så gör det. I mitt fotograferande försöker jag i möjligaste mån att ta bilden redan i kameran och inte sitta framför datorn och redigera tusen bilder. Men ibland när ljuset inte räcker till eller att man haft fel inställningar, så är det skönt att man kan göra så mycket med en RAW-bild till skillnad från en JPEG-bild.

När man fotar i RAW så blir bilden väldigt matt och dassig i färgerna (just för att man ska kunna redigera bilden i datorn), man kan säga att RAW-filen är som ett slags negativ som man hade föritiden.

Den här första bilden visar på de justeringar som jag oftast gör med mina bilder. Det vill säga ökar kontrasten, slänger på lite mättnad, eventuellt ljusar upp/mörkar ner bilden och lägger på skärpa och så är det klart:)

Den här bilden har jag jobbat lite mera med eftersom originalet vart som det vart. Förutom samma sak som jag gjort ovan så har jag även använt mig utav klonverktyget för att ta bort det störande grässtrået uppe i högra hörnet.

 

Min lärare i fotografisk bild sa att fotografering och bildbehandling går hand i hand 50% av varje=en kanon bild

 



Kommentarer
Christine

Jag ska ansöka om en fotograferingskurs i vår på Avans. Väntar på att få hem ansökningsblanketten och kurskatalogen. Hoppas att jag kommer med=)

Publicerat: 2009-12-11 / 23:31:23 , Blogg: http://photosbychristine.blogg.se/
Blue Harvey

GUd vad fint resultatet blev :) det är alltid kul att se på före- och efterbilder och jämföra skillnaden.

Publicerat: 2009-12-11 / 23:34:51 , Blogg: http://arschkatzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback